Facebook ved hvor du er

Facebook ved hvor du er

I sidste uge kunne e-tech i disse spalter fortælle, at Google ved hvor du er (via Geolocation). Og nu dukker noget tilsvarende gudhjælpemig op på Facebook. Det sker med Facebook Places. Dermed ved Facebook hvor vi er, hvis vi kobler os på tjenesten med vores mobiltelefon. Kort fortalt er Facebook Places muligheden for, at du via din mobiltelefon kan placere dig selv på et kort via telefonens GPS. Grunden til at det er så smart, at man gør det via telefonens Facebook applikation er, at du dermed samtidig fortæller dine Facebook-venner, hvor du befinder dig netop nu – og at du samtidig selv kan finde ud af om nogle af dine venner befinder sig samme sted som dig. Er du eksempelvis til koncert, vil det dermed være utroligt enkelt med nogle få klik at få at vide, om andre af dine venner befinder sig er i nærheden.

Er der ingen risici for brugerne?
Mens Facebook selvfølgelig fokuserer på alle de fordele og muligheder denne nye service fører med sig for deres brugere, skal man ikke være blind for, at en række nye problemstillinger, som mange mennesker i fremtiden vil komme til at skulle tage stilling til. Ingen er naturligvis interesserede i at lade alle venner vide, hvor man befinder sig hele tiden. Hertil skal det siges, at brugerne er 100 % i kontrol med, hvornår man selv vælger at ”tjekke ind” et sted. Du har også kontrol med om det skal være muligt for dine venner at tjekke dig ind sammen med dem, når I eksempelvis er i byen sammen.

Trods disse forholdsregler, bør man alligevel overveje de mulige konsekvenser af en sådan tilladelse, da man her kunne risikere at blive ”tagget” på en stripbar i Prag, hvor man nu ellers havde fortalt kæresten, at man tog dertil for en kulturel oplevelse. Eller man kan blive ”tagget” i byen, når man nu havde fortalt chefen, at man lå syg. Facebook har stillet teknologien til rådighed, og det er selvfølgelig helt op til brugerne at sætte sig ind i den før man tager den i brug for alvor, men det er nok uundgåeligt, at nogle brugere vil få ubehagelige oplevelser, mens vi vender os til dette nye værktøj.

En sikker succes?
Selve tanken om at lade brugere tjekke ind på fysiske steder via en webservice, og dermed dele deres daglige færd med vennerne er ikke helt ny. Tjenester som Foursquare og Gowalla har over det seneste år opnået brugertal på flere millioner. Men med introduktionen af Facebook Places er teknologien henover natten blevet tilgængelig for over 500 mio. mennesker, og hvad vigtigere er: Alle dine venner er der også allerede.

Facebook slår udelukkende på, at Places er en ny service til deres brugere. Men man kan sagtens argumentere for, at teknologien i lige så høj grad er udviklet som en indtjeningskilde for Facebook. Nu kan museer, restauranter og andre steder reklamere med, at dine venner besøger dem ofte. Eller du kan se hvor i nattelivet dine venner befinder sig lige nu, og om nogen har opdaget en happy hour et sted. Eller du kan tippe folk i nærheden om at H&M på Fisketorvet lige nu har et godt tilbud på skjorter.

Der vil uden tvivl dukke mange nye anvendelser af Facebook Places op, over de kommende måneder og år. Facebooks ambition med Places er tydeligvis at redefinere vores sociale adfærd på rekordtid, så en afgørende faktor for hvordan vi fremover bruger vores fritid, vil være hvem der befinder sig fysisk i nærheden af os. Og da tjenesten allerede fra fødslen har 500 mio. registrerede brugere, er chancerne for succes store.

Læs også

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *