E-handelsbølgen: Start din egen webshop – 5 råd

E-handelsbølgen: Start din egen webshop – 5 råd

Danskerne handler på nettet som aldrig før, og sidste år rundede den samlede danske e-handel for første gang svimlende 100 milliarder kroner. 2017 tegner til at blive endnu et rekordår. Ifølge tal fra FDIH handlede danskerne i de første seks måneder for 57 milliarder kroner, og med Black Friday og julehandlen på trapperne er de kronede dage for landets mange webbutikker på ingen måde talte.

Drømmer du om en bid af den voksende ”e-handelskage”, får du her serveret fem gode råd, som forhåbentlig kan hjælpe dig godt i gang med at stable din egen webshop på benene.

Råd 1) Få forretningsdelen på plads

Inden du åbner dørene til din splinternye webshop, er der en række meget centrale spørgsmål, du skal tage stilling til, herunder både juridiske, økonomiske og driftsmæssige overvejelser. Skal du drive din virksomhed som et selskab eller en personlig virksomhed? Har du brug for at låne i banken? Måske skal webshoppens koncept baseres på dropshipping for at minimere omkostninger i etableringsfasen? Det er gode ting at have på plads, inden du hilser de første kunder velkommen.

Råd 2) Kend dine kunder

En forretnings succes hviler i sidste ende på forbrugerens tillid og loyalitet. Netop af denne grund er det alfa og omega, at du kender og har indsigt i din målgruppe og den typiske kunde – det er nemlig med afsæt i denne viden, at du skal bygge hele din forretning op. Pas på med mere generelle antagelser og formodninger, men basér i stedet din webshop omkring konkret data fra fx Google Analytics eller andre værktøjer, som kan fortælle dig noget om de besøgende på din webshop.

Råd 3) Gør det nemt og bekvemt

En af de største fordele ved at handle på nettet er, at man som forbruger har adgang til at kunne shoppe når som helst og hvor som helst. Denne bekvemmelighed er selve fundamentet for e-handel, og derfor bør du i relation til opsætningen og designet af din webshop selvfølgelig forsøge at gøre det så nemt som overhovedet muligt for dine besøgende at komme fra A til B. Væk med forstyrrende og distraherende elementer – et overskueligt og intuitivt salgsflow, som den gennemsnitlige besøgende nemt kan gennemskue, sikrer konverteringer.

Råd 4) Marketing er dyrt, men…

I en tid hvor alle kæmper om at komme til fadet, gælder det om at holde tungen lige i munden, når du skal planlægge dine markedsføringsaktiviteter og fastlægge budgettet. Digital markedsføring favner vidt og bredt, og medmindre dine lommer er meget, meget dybe, bliver gode råd pludselig dyre, når valget står mellem alt fra AdWords til Facebook-annoncering.

Det kan være fristende selv at stå for markedsføringen og på den måde spare penge, men pas på – du ender med at kaste penge i et sort hul, hvis du ikke ved, hvad du laver. At købe sig til et par timers sparring og vejledning er ofte en rigtig god idé og kan forhåbentlig giver dig et indblik i, om du skal satse på SEO-tekster, PPC eller Facebook – eller måske en kombination?

Råd 5) Drøm stort, men vær realistisk!

Har du planer om at bide skeer med Amazon, eBay eller andre af de store drenge i klassen? Hold dig ikke tilbage! Internettet er en omskiftelig størrelse, og det, der virker som en selvfølgelighed i dag, eksisterer ikke nødvendigvis i morgen. Rom blev dog som bekendt ikke bygget på én dag, så væbn dig med tålmodighed, og vær realistisk i dine forventninger til alt fra top- til bundlinje. Mange af de største webshops er startet med afsæt i en niche, og sidenhen har man langsomt bygget oven på med nye forretningsområder.

Læs også:

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *