E-handel: nye regler

E-handel: nye regler

Fredag den 13. lyder som en frygtindgydende dato. Men det er også datoen for nye regler der har stor betydning for dig, når du handler på internettet. Der træder nemlig en helt ny lov i kraft, og derfor har Emærket udsendt en pressemeddelelse, der orienterer os alle om nogle af de ting, vi bør være ekstra opmærksomme på, når vi fremover handler på nettet. Det handler jo om at vi alle kan købe varer på nettet, uden at vi skal frygte at vi bliver snydt og taget ved næsen. Ideen er at ensrette loven, så samme lov gælder i hele EU. Det betyder at du er ens stillet, uanset hvilket EU land du har købt varen i.

Og det bliver ikke nødvendigvis nemmere for butikkerne, der sælger varer online. Alle relevante informationer skal stå tydeligt på butikkens hjemmeside, og du har krav på flere og bedre informationer, både under og efter købet. De store forandringer handler om fortrydelse og returnering. Det bliver eksempelvis således at du kan fortryde et køb, efter at du har brugt varen. Tidligere var reglen, at varer skulle returneres i ”væsentlig samme stand”, før du kunne benytte fortrydelsesretten. Vælger du at fortryde købet af en vare efter brug, hæfter du for en eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering af varen, end hvad der er nødvendigt for at teste den på almindelig vis, som du ellers ville gøre i en fysisk butik.

Denne værdiforringelse bestemmes af butikken, som altså skal vurdere hvor meget varen er faldet i værdi, efter at du har brugt varen. Du skal med andre ord tænke dig godt om, hvis du returnerer en harddisk eller skjorte efter at de har været i brug. Hvis butikken vurderer at varen fremover kun kan sælges til 70 procent af prisen, bliver det altså dig, der skal betale de 30 procent, som butikken går glip af.

Tænk dig også godt om, når du returnerer varen. Du skal nemlig sørge for at få den pakket godt og forsvarligt ind, så den ikke går itu under transporten. Du har nemlig ansvaret for returneringen – i gamle dage var det webshoppen. Hvis den forsvinder under fragten, er ansvaret også dit fremover. Matilde Lindstrøm fra Emærket anbefaler at du gemmer originalemballagen, indtil du er sikker på at du vil beholde varen.

– På den måde er du godt stillet i forbindelse med returforsendelse, hvis altså ikke pakken og emballagen er beskadiget”, siger hun og hun tilføjer:

– Når der er tale om meget kostbare returforsendelser, bør man returnere varen som en værdiforsendelse. Så er du sikret bedst muligt, da det er fragtfirmaet, der erstatter skaden, hvis pakken bliver beskadiget eller forsvinder.

De 3 vigtigste ændringer for dig som træder i kraft på fredag den 13.6.

Returvarer

FØR: Du måtte teste varen på samme måde, som du ville gøre i en rigtig butik for at se, om den passede og fungerede, som den skulle. Tog du varen i brug, ophørte din fortrydelsesret.

NU: Du kan tage varen i brug og stadig fortryde købet inden for 14 dage. Netbutikken kan til gengæld fratrække et beløb svarende til varens værdiforringelse.

Fortrydelse

FØR: Sendte du varen retur til netbutikken eller undlod du at afhente den, svarede det til at benytte din fortrydelsesret.

NU: Du skal give netbutikken besked om fortrydelse. Det er ikke nok at sende varen retur eller undlade at modtage den.

Returforsendelse

FØR: Fortrød du et køb på nettet og sendte varen retur, var det netbutikken, der bar risikoen for pakken under transporten.

NU: Ansvaret for pakken er forbrugerens. Forsvinder pakken eller går den i stykker under transporten, er det således forbrugeren, der hæfter for varen. 

www.emaerket.dk/forbruger/bliv-en-bedre-onlineshopper/faq-om-den-nye-forbrugeraftalelov

Læs også:

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *