Dimest – Ny musiktjeneste der udfordrer Spotify

Dimest – Ny musiktjeneste der udfordrer Spotify

Igår lanceredes den – musiktjenesten der vender op-og-ned på musikbranchen. Medens Spotify og flertallet af streamingtjenester i dag bare betaler fragmenter af øre per streamed afspilning i deres tjenester, får de artister og ophavsrettige som anvender Dimest,s platform for distribution, i stedet lov til at få 100% af royaltyindtægterne.

Dimest er en tjeneste som muliggør for både etablerede og uetablerede artister at genetablere kontrollen over hvordan musikken spredes og markedsføres på nettet gennem at muliggøre direkte salg i sociale medier, blogs og på hjemmesider. Platformen er et komplement og alternativ til populære streamingtjenester såsom Spotify, Wimp, mfl. og tilbyder et værktøj for de ophavsrettige selv at styre hvordan indtægterne fra salget skal fordeles mellem de forskellige rettighedsindehavere.

Igår blev Dimest Beta-versionen af sin nye platform for ”social commerce”dvs. En netværksindrettet platform for distribution og salg af digital content som musik, video, apps, spil, software, audio books m.m. online og i sociale medier. Foretagendet begyndte som e-handelsmotor for mange svenske og internationale kunstnere. Blandt andet har man tidligere skabt e-handelsløsninger for ABBA, Tokio Hotel, Dead By Appril, Veronica Maggio, Melodifestivalen mfl. Lige nu bredes virksomhedens først og fremmest mod de sociale medier som Facebook og mod bloggverdenen, så selv det offentlige kan anvende systemet for at sælge eller videresælge forskellige digitale produkter.

-Os bekendt er Dimest i dag det eneste foretagende i verden der tilbyder anvenderne muligheden, at ikke bare sælge musik og digitale produkter til sine venner og fans på Facebook uden også helt legalt at kunne ”klone” befindende netbutikker med bedst sælgende content og pege på om provisionen fra salget skal tilfalde sig selv, siger Erik Roginski, CTO og medstifter af Dimest. På denne måde skabes en unik forudsætning for hurtigt at kunne motivere anvendernes egne netværk til aktivt at bidrage ved spredningen af ophavsrettighedsindehaverne på en viral måde.

En anden funktion som også gør Dimest unikt er muligheden for anvenderne at kombinere forskellige typer af produkter til nye, sk ”bundles”. Dette i kombination med dynamisk prissætning, hvor anvenderne selv kan sætte max og minimumspris, gør at foreksempel en musik-mp3 kan sælges sammen en video, en Screensaver og måske en digital koncertbillet, til en for slutkunden attraktiv pris. Erik Roginski, som leder udviklingen af den nye platform ser flere fordele med dette. -Pludselig tilføres et ”redaktionelt” værdi til udvalget af produkterne, og kombinationen som måske ikke er åbenbare ens for den oprindelige ophavsrettige, tillades at opstå.

Pressemeddelelse fra mynewsdesk.com

Kilde: idg.se

Related posts

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *