De trykte magasiners død

De trykte magasiners død

Er de trykte magasiner på vej til at uddø? Det er et spørgsmål, som stilles igen og igen i en tid, hvor næsten alt sker online, og hvor offline læsning er tegn på alderdom og svækkelse… Og nej, naturligvis er det ikke min holdning til trykt læsestof á la aviser, ugeblade, magasiner og bøger. Her i huset abonnerer vi på den lokale Fyns Amts Avis, og jeg nyder at sidde i sofaen med en kop kaffe i den ene hånd og avisen i den anden. Nuvel, det kan godt være det er ikke er breaking news, man får i en trykt avis, men det er skønt at læse artikler uden at zappe rundt i teksten – noget mange gør, når de læser online på skærm.

Ikke desto mindre er det en kendsgerning, at mange magasiner i fremtiden udgives i elektronisk format, velegnet til diverse skærmlæsere som tablets, smartphones og den slags gadgets. Ifølge Danmarks Statistik er oplag på trykte magasiner faldet med 23 procent siden 2008, og det falder meget godt i spænd med det indkøb jeg har haft af trykte magasiner de senere år. Fra at have været en pæn ivrig læser af diverse magasiner, er det oftest blot Euroman, der købes i kiosken. De andre trykte magasiner læses typisk i dag på nettet, somme tider fordi det trykte magasin er lukket ned. Eksempler er PC World og Datatid. 

Mange bruger iPad til magasinlæsning

Et af de magasiner, som udelukkende satser på elektroniske udgaver, hedder Go Traveling. Det er et såkaldt interaktivt, gratis magasin, som vandt 18.000 læsere ved den første udgivelse. Chefredaktøren hedder Charlotte Rønholt, og hun er naturligvis ikke overrasket over det pæne antal læsere af første udgave. Hun siger: – Vi forbrugere har færre og færre kvalitetstimer i vores travle hverdag. Derfor synes vi det er lidt besværligt, at køre ud til tanken og betale en 50’er for et magasin. De fleste af os har en tablet i dag og den nye teknologi gør, at læserne får langt mere medindflydelse på det, de sidder med.

De nye interaktive magasiner er mere end blot en indscannet version af det trykte magasin. Med brugen af tablets kan læseren interagere med artikler, billeder og annoncer, og det er klart nemmere at komme videre fra baggrundsartikel til kilder og referencer, end hvis man sad med en trykt artikel i hånden. Charlotte Rønholt er optimistisk med hensyn til fremtiden for Go Traveling. Inden vi skriver 2014 regner hun med, at magasinet har 50.000 læsere. Om jeg bliver en af læserne? Godt spørgsmål. Det afhænger helt at interesse samt magasinets kvalitet – og at jeg kan vænne mig til disse nymodens interaktive magasiner…

www.gotraveling.dk

{fcomment}

Related posts

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *