De overflødige lærere?

De overflødige lærere?

En sand it-historie fra et slumkvarter!

Computeren bliver til stadighed mere og mere avanceret og “klog”. Det er efterhånden nogle år siden, at Deep Blue computeren fra IBM slog Kasparov i en skakmatch, og den intelligente computer har været undervejs i mange år. Den intelligente, mennskeuafhængige computer lader nok vente på sig i nogle år endnu, men alligevel er det en kendsgerning, at computeren i dag er så smart, at den overtager mange menneskers rolle og job. Et af de steder, hvor computeren især er i centrum, er i undervisningsmiljøer, hvor hærdede mennesker holder fast på, at computerne aldrig kommer til at overtage lærernes rolle. Sandt. Måske. Måske ikke. CNN fortæller nemlig en historie fra et slumkvarter i Indien, hvor tilstedeværelsen af nogle computere pludselig ændrede på tingene.

Man parkerede en internet computer i slumkvarteret, og en måned senere viste det sig lidt overraskende, at børnene uden voksnes hjælp klarede mange opgaver på computeren. Engelsk sprog og matematik blev forbedret målbart, og derfor vender diskussionen endnu en gang tilbage, om computere er i stand til at overtage lærernes roller i samfundet. Nu kan computere jo klare mange af hverdagens opgaver, men det er nok en smule for naivt og blåøjet at tro, at en computer kan banke lidt dannelse ind i knolden på ungerne. Der er dog ingen tvivl om, at computerne isoleret set sagtens kan give børnene forskellige indlæringer, uden at så meget som én eneste lærer er til stede.

Ved at stille en internetcomputer til rådighed for børnene viste det sig, at

  • børnene lærte sig selv at bruge computer, mus og tastatur samt grundlæggende funktioner
  • børnene lærte så meget engelsk, at de beherskede at bruge mail, chat og søgemaskiner
  • børnene fandt svar på spørgsmål via internettets hjemmesider
  • børnene formåede at lære at udtale mange engelske ord
  • børnene fik bedre kundskaber udi matematik og engelsk

Nu har jeg selv en baggrund som lærer, og jeg er da helt sikker på, at computeren i mange tilfælde kan forbedre børns indlæringsevner, men computeren bliver ikke et 100 procents erstatningsredskab. Børn og unge har brug kundskaber, som ikke nødvendigvis kan lægges sammen som tal eller sættes sammen som bogstaver. Visdom og indlæring er mere end forsimplede facts. Men interessant læsning er det da.

Læs artiklen hos CNN

Læs også:

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *