Dagens deal en døgnflue?

Dagens deal en døgnflue?

Modtager du dagens deal? Jeg tænker på sådan en e-mail, der indeholder en række forskellige gode tilbud i et begrænset oplag i en begrænset periode. Der findes et hav af denne slags tilbudsmails, og de kommer i mange forskellige udformninger. Af kendte navne på sådanne deal services kan nævnes Groupon, Sweetdeal, HalfPrice, Deal24, Deal, Dealsurf, Spotdeal og Downtown. Fælles for disse tjenester er, at de frister med gode tilbud fra forskellige forretningsdrivende. Dette kan for eksempel være billige varer til halv pris, gourmet-oplevelser til special price, weekendophold hvor man betaler for én person og så videre. Nu er der nogen, som spår, at disse deal tjenesters eksistens lakker mod enden. Og hvorfor så det?

Hvis vi tager udgangspunkt i den udmærkede infographic, som kan ses i sin fulde længde via linket nederst, handler det først og fremmest om firmaet Groupon, som var med til at starte dette deal cirkus. Groupon åbnede deres ide i 2008, og efter et par år tilbød Google at købe Groupon ideen for 6 milliarder dollars! Det sagde folkene bag Groupon nej tak til…Det skulle vise sig at være en stor fejltagelse. Året efter, i 2011, skete nemlig det, at folk begyndte at blive irriterede over Groupon på grund af manglende varer, snyd og andet, som kunder nu en gang bliver fornærmede over. Pludselig mærkede Groupon, at halvdelen af deres brugere forsvandt. I dag anslås Groupons værdi til at være sølle 3 milliarder dollars.

Bruger du dagens deal tjenester?
Og tendensen kan mærkes på andre deal tjenester. I sidste halvdel af 2011 lukkede næsten 800 af slagsen i USA, og årsagen skal formentlig findes i den konstatering, at der er for mange deal sites om buddet. Desuden føler købmændene ikke at de får nok ud af tjenesterne. De faldbyder varens pris, og de tjener ganske enkelt for lidt på deres varer og ydelser via deal tjenesterne. Faktisk viser en undersøgelse at 70% af mindre virksomheder nærmest hader deal sites. Konklusionen er altså, at hvis vi forbrugere begynder at blive trætte af deal tjenester og hvis virksomhederne er trætte af deal tjenesterne, hvorfor så ikke bare lukke og slukke?

Personligt abonnerer jeg på Groupon, og jeg har da benyttet mig at 4-5 tilbud, blandt andet et Photoshop kursus samt varme sutsko. Hvad med dig? Er disse deal sites noget du anvender?

www.creditscore.net/death-of-the-daily-deal

Læs også:

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *