Butikkerne i din by lukker

Butikkerne i din by lukker

Dommedagsprofetien lever i bedste velgående her på Nettips.dk. Vi hylder alt, der har med elektronik, gadgets og nettjenester at gøre, og alligevel har jeg set mig ond på den online handel der foregår, når vi danskere skal formøble vores sparepenge på julegaver.

Jeg har tidligere harceleret over den iver, som vi danskere har med julegaveindkøb på nettet, og nu kan jeg ud fra endnu en pressemeddelelse fastslå, at din bys butikker nærmer sig afgrunden. Julegaver på nettet er nemlig populært som aldrig før, og vi lægger snart flere penge i virtuelle butikker end i de fysiske butikker i dit bymiljø.

DIBS Payment Service fortæller på ganske stolt maner, at julehandlen slår rekort igen i år. En forsker, som har forsket mange, mange år, mener at det skyldes bekvemmeligheden online. Altså: når det er bekvemt online, så er det noget der rykker. Fastslår forskeren.

Det er helt vildt!

Henriette Høyer, som er Sales Manager hos DIBS Payment Services er oppe at køre over de flotte tal. Hun siger:

– Det er helt vildt. Siden Black Friday-ugens start og frem til 13. december er julehandlen i netbutikkerne i alt steget 9% set i forhold til sidste år, og salget ser kun ud til at stige endnu mere.

Juhu! Og vi vender tilbage til forskeren. Han hedder Reimer Ivang og er forsker i e-handel ved Aalborg Universitet. Han er ret sikker på at rekorden skyldes mange ting, men især er det bekvemmeligheden, der er den store magnet. Han siger:

Mange fordele ved nethandel

– Vi kan handle, når vi har lyst. Når vi står i metroen, når vi sidder i bussen, eller når vi lige har lagt børnene i seng. Nettet er altid til rådighed, og der er rigtig mange fordele ved nethandlen for forbrugerne.

Aha! Så blev vi da så kloge. Det er der vist ingen, der har udtalt før. Godt med pressemeddelelser, som virkelig har brugbart indhold og revolutionerende nyt. Reimer Ivang er også inde på at priser og udvalg på nettet gør det mere attraktivt at handle dér fremfor at støtte de lokale butikker i bybilledet.

Derfor: butikkerne i din by lukker inden for kort tid. Du hører måske til den gruppe i befolkningen, som er med til at skabe denne imponerende julerekord, men husk at det kan have bagslag, hvis du fortsætter med at støtte netbutikker i stedet for din lokale fysiske butik.

Hvem ved: måske begynder vi snart at købe juletræet online, pyntet med stjerne, juletræsfod og indbygget gavebakke.

Læs også:

4 Comments

  1. Per Hansen

    Jeg er (igen) helt enig i de dystre udsigter. De kroner, der spares her og nu, vil i det lange løb ikke medføre noget der er særligt godt for vores samfund. Jeg husker den samme problematik da supermarkederne holdt sit indtog i Danmark og forudsigelserne holdt stik, der er ikke mange købmænd tilbage.

    Men denne gang er det ikke “bare” købmænd, det går ud over, det er alle butikker.

    Reply
  2. Bent Vester

    Igen er jeg nødsaget til at forsvare mit og andres køb via internettet !

    I årtier han man i bl.a. USA, i ganske alm. butikker kunne købe f.eks. bukser, ikke alene i forhold til ens krops diameter, men også i forhold til ens benlængde !

    I Danmark generelt, så betaler man ikke mindre, snarere mere, og så skal man yderligere også henvises til den lokale skrædder for at få benklæderne lagt op !

    Hvis de lokale tøj-pushere ville udstyre deres tøjbutikker med en simpel symaskine, så kunne de jo selv yde denne service på stedet, eller til i morgen eftermiddag, da de har “masser” af tid til at lave den nødvendige justering af benlængden, den følgende formiddag !

    Dansk detailhandlende er en døende rase, men det er udelukkende deres egen skyld, de er ugidelige, fantasiforladte, og desværre er det nok os alm. danskeres skyld, da vi har været ALT ALT for lidt krævende, og blot betalt den opkrævede pris, som slet ikke står mål med den globale standard.

    Det samme gør sig gældende m.h.t. fødevarer, Danmark eksporterer alle førsteklasses produkter, og hjemmemarkedet aftager alt det sekundære (til normal pris). Hvis vi nu tager et land som Frankrig, så eksporterer de KUN det de ikke selv gider at konsumere, og det tager jeg hatten af for !

    Med venlige hilsner
    Bent Vester

    Reply
  3. Bent Vester

    Jeg er nødsaget til at komme med yderligere et eksempel på, hvorfor den danske detailhandel ikke klarer sig.

    Da DAB radioen kom frem, ville jeg selvfølgelig gerne have en sådan, ingen forvrængning af lyden mv., det er af stor betydning for mig, da jeg desværre har fået “Tinitus” og oven i købet lettere hørehæmmet.

    Så, for at opfylde mit behov for krystal klar tale (jeg lytter mest til P1), drager jeg til staden (Vejle) og besøger Fona i gågaden, og de har da også et par DAB radioer til display, men der er ikke nogen strømforsyning eller kabel, så den meget unge ekspedient siger, køb blot den ene, og lever den tilbage, hvis den ikke lever op til mine krav !

    Den meget unge ekspedient, havde nul empati for hans kunde, han tror at alle lever i umiddelbar nærhed af hans forretning, og kan blot slå et slag på deres daglige rute for at komme ind for at bytte til en bedre model, for det at han skulle drage på lageret for at finde den tilhørende ledning til de pågældende radioer, var et absolut urimeligt krav !

    Da jeg alligevel ikke kunne høre en DAB radio i forretningen, så købte jeg selvfølgeligt min radio på nettet, til en væsentlig lavere pris !

    Mvh
    Bent Vester

    Reply
  4. Kristian

    Jeg tror denne her “artikkel”, er det værste galle jeg længe har set. Vi køber primært alle vores gaver på internettet. Det er billigere, mere fleksibelt, større konkurrence og dermed lavere pris.

    Jeg ville købe et ur til min kæreste, og ringede til en guldsmed der ligger i Aalborg, da de havde en webshop. Kunne man bruge gavekort i deres specielle Christina Watches-afdeling? Jep. Jeg købte gavekortet, og min kæreste bestilte sit ur. De var søde og rare, tog telefonen og vejledte, pakkede det forsigtigt ind, og vi fik det leveret til døren dagen efter. Det var 400 kroner billigere end ved vores lokale guldsmed.

    Til min kærestes fødselsdag, købte hendes mor en charm til hendes ur (hun havde købt af guldsmeden i Aalborg). Den skulle byttes, og vi kom ind til vores lokale guldsmed. De havde ikke den hjemme hun ville havde, men den kom “inden for en uge”. 4 uger senere, og den var stadig ikke kommet. Vi fortalte, at hun selv havde sagt den ville være der inden for en uge. Svaret? “Det var noget vrøvl, og det havde hun i hvertfald aldrig lovet.” Kunne vi få pengene tilbage så? Næh, vi kunne få et tilgodebevis.

    Fysiske butikker er ofte dovne, arrogante, nærige, og har en komplet mangen på kundesevice. Jeg tror faktisk aldrig jeg har købt noget på nettet, hvor jeg er blevet dårligt behandlet. Til gengæld sker det nok 50% af gangene, når jeg ved en kort stund af svaghed, vælger at handle i en fysisk butik, og betale 25% mere for varerne.

    Fysiske butikker er passé – heldigvis.

    Reply

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *